Tillväxt, eller tillväxt?

När jag idag satt och planerade hur jag skulle skriva om vad som händer på cellulär nivå i muskeln när man tränar så kom jag på att jag har förbisett en relativt viktig detalj. Jag måste få in det här, det är ju nästan tvång på att ha med det i slutändan.

Det är nämligen så att det finns två sätt som muskler kan växa när man tränar:
Antingen så ökar enbart mängden av sarkoplasman i muskelfibrerna, som gör att muskeln kommer växa i storlek, men kommer inte påverka styrkan av muskeln i sin helhet eftersom det inte händer något med proteinerna innuti sarkomererna som utför själva kontraktionerna av muskeln.
Sen finns det den varianten att det är själva proteinerna som växer och blir större, vilket gör att kontraktionen i muskelns helhet blir starkare. Eftersom proteinerna växer i detta fall också så kommer muskeln att växa en del, men inte alls till samma utstreckning som i första fallet med sarkoplasman.

Tack och lov att jag märkte detta, annars hade jag riskerat att skriva helt fel! Så jag har bestämt mig att fokusera på det andra fallet av muskeltillväxt eftersom det känns mer relevant tycker jag, även om det första fallet också är relevant på flera sätt, men det känns bäst att fokusera på ett fall känner jag för att smalna av arbetet också. Så nu måste jag bara skriva till det här!

En liten kommentar som jag kom och tänka på medan jag skrev det här. Det vore härligt att vara i en grupp faktiskt. Jag har inget större emot att jobba själv, men det skulle vara skönt att ha någon att bolla idéer med som vet vad man pratar om. Det skulle bli ett bättre arbete känner jag eftersom man med två olika idéer om ett ämne kan komma med olika sidor och skapa en gemensam sida som tar det bästa från båda, och därav göra helheten lite mer varierad. Menmen, det är bara att jobba vidare så länge och fantisera senare! Men jag kan säga att om jag skulle göra om detta projekt, inom samma elr annat ämne, så hade jag velat vara med minst en till person.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0