Tankar på skrivandet och upplägget

Allra först vill jag bara skriva att jag numera inte refererar min tes som "tes" utan som "frågeställning" eftersom mitt arbete kommer handla om att hitta svar på en situation snarare än att argumentera något som jag redan tror kommer hända.
Jag har nu satt igång ordentligt med skrivandet av rapporten, läst igenom alla möjliga instruktioner till produkten om hur den ska skrivas osv. Jag tänkte att jag skulle skriva om mina tankar angående vad jag ska skriva var, alltså placeringen av de olika delarna i projektet, hur det skapar en röd tråd, hur det gör det logiskt och enkelt att följa medan man läser etc.
Min innehållsförteckning kan vara bra att utgå ifrån:

1. Abstract

2. Inledning

3. Material och metod

4. Huvudtext/Resultat

4.1. Musklers uppbyggnad

4.1.1. Muskelstruktur (hur ser de ut på cellulär nivå? bilder samt beskrivningar)

4.1.2. Funktion (hur muskler fungerar i cellulär detalj)

4.2. Muskeltillväxt

4.2.1. Vad händer vid muskeltillväxt på cellulär nivå?

4.2.2. Vad krävs enligt träning och kosten för snabbast muskeltillväxt (specifik nivå, näringsämnen)?

4.2.2.1. Optimala krav för kosten, varför det? vad händer?

4.2.2.2. Optimala krav för träning, hur tränar man ”rätt”, varför är det så?

5. Sammanfattning/Diskussion

6. Erkännanden

7. Käll- och litteraturförteckning

Vi kan börja med inledningen. Inledningen kommer att innehålla, för det första det uppenbara: Inledande text från väldigt brett till just muskler, syfte med arbetet, för att sedan komma till den specifika nivån av frågeställningen och avsluta med den, samt en bra övergång till huvudtexten.
Jag ska bara nämna också att namnen på alla rubrikerna samt underrubriker ovan är långt ifrån de rubriker som jag faktiskt kommer använda i arbetet, de är endast för att beskriva dess innehåll kortfattat.
Huvudtexten tänkte jag borde delas in i två olika delar som i sin tur delas in i lite olika delar. Detta har jag tänkt på redan från början att ha just detta upplägget. Jag finner att det är lättare att följa om man på överseende nivå har det enkelt att visuellt dela in olika delar, för att sedan dela på det ytterligare inom den särskilda delen. Där blev de bästa två överseende delarna: Musklers Uppbyggnad för att det är grunden som kommer att prägla resten av arbetet, och sedan Muskeltillväxt för att kunna leda in i den specifika delan av arbetet och därav själva syftet med arbetet. Eftersom den första delen är väldigt grundläggande och helt enkelt lägger grunden för resten av arbetet kommer den andra delen vara betydligt längre och delas in i fler underrubriker, just eftersom det mesta av det specifika i arbetet kommer att koncentrera sig där.
En djupare beskrivning av underdelningen av de båda överseende rubrikerna i Huvudtexten tycker jag inte är särskilt nödvändigt. Man kan egentligen bara se och läsa dem för att förstå vad jag kommer att lägga i varje del. Tanken bakom dessa underrubriker är att skapa ett logiskt flyt genom texten som är lätt att följa. Innan själva sammanfattningen/diskussionen kommer så planerar jag en väl formulerad övergång till diskussionen.
Väl i sammanfattningen/diskussionen så tänkte jag ta upp just de mest vitala delarna från huvudtexten, sammanfatta dem och sedan dra en slutsats utifrån frågeställningen. Detta kommer att knyta ihop påsen med den röda tråden tror jag och det kommer kännas logiskt och rätt.
Sedan kommer ju självklart abstraktet, material och metod och erkännanden etc., men det behöver inte vara lika logiskt utformat som inledningen och huvudtexten anser jag, även om det självklart kommer att vara ytterst relevant till resten av arbetet och vara väldigt essentiella.
Nu hoppas jag bara att Olle mailar mig snart så jag kan få lite hjälp, men jag kan skriva om det andra som jag inte behöver hjälp med just nu så länge i alla fall!
Så, nu ska jag skriva lite mer hade jag tänkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0